Na charakterystycznym rondzie ze śmigłowcem, czyli na skrzyżowaniu ul. Racławickiej z al. Lotników Polskich, od lat dochodzi do kolizji. Nie pomogły kolorowe symbole na jezdni informujące o konieczności ustąpienia pierwszeństwa, niewiele zmieniły ostrzegawcze pulsujące znaki przed wjazdem na rondo – wciąż dochodzi tu do drogowych kolizji.

Pod koniec stycznia problemem zajęła się specjalna komisja w skład której wchodzili przedstawiciele samorządu powiatowego i policji. Komisja zaproponowała zmianę organizacji ruchu na skrzyżowaniu al. Lotników Polskich i ul. Racławickiej przez wprowadzenie tzw. ronda turbinowego. Ruch turbinowy obowiązuje już w Świdniku na trzech skrzyżowaniach położonych w ciągu ulic Lotniczej oraz Żwirki i Wigury.

Cechą charakterystyczną takiego rozwiązania jest to, że pojazdy poruszające się po rondzie są w naturalny sposób kierowane bezkolizyjnie do odpowiedniego wylotu ronda, co przez wyeliminowanie krzyżowania się strumieni ruchu zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa następuje tylko przy wjeździe na rondo, po czym w żadnym punkcie na rondzie, także przy zjeździe z niego, nie występują już punkty kolizyjne z innymi pojazdami.

Rondo turbinowe jest rozwiązaniem układu pasów ruchu ronda dwupasowego, które wymyślono w 1998 roku w Holandii. Należy podkreślić, że taka organizacja ruchu wymaga od kierującego dokonania wyboru kierunku jazdy jeszcze przed wjazdem na rondo oraz właściwego, dla tego wyboru, pasa ruchu. Wyniesione wysepki i separatory kanalizujące ruch powodują, iż później, już na rondzie, nie ma możliwości zmiany pasa ruchu z zewnętrznego na wewnętrzny lub odwrotnie.

Istnieje kilka klasycznych odmian rond turbinowych, zależnie od liczby wjazdów i wyjazdów. Możliwa jest taka konfiguracja ronda, która uniemożliwia zawracanie w jednym z kierunków. Czasami wybranie prawego pasa ruchu wymusza skręt w prawo już na najbliższym wylocie, co wyraźnie powinno wskazywać oznaczenie poziome na wlotach. Konstrukcja ronda turbinowego i znaki poziome (strzałka kierunkowa na wprost) mogą również dopuszczać dalszą jazdę do kolejnego wylotu.

Wprowadzenie ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Racławickiej z al. Lotników Polskich wymagać będzie zmiany geometrii ronda. Trzeba będzie uniemożliwić kierowcom przejazd na wprost i wymusić odchylenie toru jazdy. Przygotowany przez specjalistów plan przebudowy skrzyżowania zakłada też wprowadzenie elementów zwężających wjazd na rondo oraz znaczne ułatwienia dla pojazdów skręcających w prawo. Z uwagi na fakt, że nawierzchnia ulicy objęta jest gwarancją wykonawcy, separatory ruchu mają tu być wykonane z gumy i dokręcone do drogi. Koszt takiej inwestycji będzie oscylował między 100 a 200 tys. zł.

Z wizualizacją nowej koncepcji ruchu zapoznał się już zarząd powiatu. Prezentujemy ją za stroną powiatu. Przekazujemy też apel o dzielenie się opiniami na temat planowanej przebudowy. Opinie można wysyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Wszystkie zostaną bardzo dokładnie przeanalizowane – zapewniają samorządowcy.

.

Internetowa Gazeta Regionalna

 

 

Adres redakcji:
21-010 Łęczna, Zofiówka 135 A
www.e-pojezierze.pl
e-mail: gazeta@e-pojezierze.pl

.

Redaktor

tel. 793 810 222
.
Biuro Reklamy
tel. 500 295 677